Wie bepaalt wat mensen mogen zien?

De ene tepel is de andere tepel niet. Een man kan zonder problemen zijn naakte bovenlijf tonen. Op het sportveld, in het zwembad en ook op social media. Maar o-wee als er een vrouwentepel in beeld komt. 

Zo begon het interview in het Noord-Hollandse Dagblad van 31 oktober 2022.

Linda.

In het Lindanummer van september 2022 wordt een pleidooi gehouden voor tieten in alle vormen en maten. Het normaliseren van borsten. Dat ze met hun cover volledig voorbij gaan aan hun eigen pleidooi wordt nog eens extra duidelijk door de commotie die daar vervolgens op ontstaat. Want hoe representatief zijn de negen gefotografeerde vrouwen die op de cover staan?

Lichaam als kunst

Al eeuwen is naakt een geliefd onderwerp binnen de schilder- en beeldhouwkunst. In de Oud Griekse kunst werd het mannenlichaam verheerlijkt, dat overigens weinig te maken had met erotiek, maar vooral met de idealisering van de mens an sich. Pas na de klassieke periode werd ook het vrouwelijk naakt ontdekt. De kunst werd een stuk realistischer. Ook de man en de vrouw met minder spierbundels, onvolmaaktheden, oud, minder strak in het vel vinden hun weg binnen de kunst.

All bodies are good bodies!

Agnès Sorel was trendsetter van haar tijd, toen ze in 1444 aan het Franse hof het decolleté introduceerde. Vele adellijke dames volgden haar voorbeeld. Op meerdere schilderijen staat Agnès afgebeeld met één ontblote borst.

Blote borsten op het strand zijn passé

Zijn we de afgelopen jaren preutser geworden? Zonnen we daarom bijvoorbeeld minder topless of komt het door meer bewustzijn dat zonnen een verhoogd risico op huidkanker met zich meebrengt? Of dat we te kust en te keur kunnen worden gefotografeerd door wildvreemden die altijd en overal hun mobiel bij de hand hebben en jouw foto kunnen verspreiden?

Na een bezoek aan de borstenpletter werd ik weer eens geconfronteerd met mijn borsten dat in schril contrast staat met de seksualisering van borsten op pornosites, in reclames of anderzijds en je alleen maar hoopt dat de uitslag goed is.

Blootgewoon

De tepelkloof dichten is een uitdaging zolang platforms als Instagram, Facebook en LinkedIn een ban leggen op de vrouwelijke tepel. Nu heb ik niet de illusie dat ik daar iets op korte termijn aan kan veranderen. Maar ik denk wel dat ik daar een steentje aan kan bijdragen om dit onderwerp onder de aandacht te brengen.

Ik wilde laten zien dat borsten blootgewoon zijn door een fotoserie te maken van vrouwen én mannen met een ontbloot bovenlijf met een verhaal. Een verhaal dat het beeld versterkt. En zo ontstond het project ‘De Tepelkloof’. Ter inspiratie nam ik schilderijen van oude en nieuwe meesters waar personen met een blote borst opstaan als voorbeeld om de persoon op die manier in beeld te brengen.

Project De Tepelkloof

Inmiddels is het project wat betreft het maken van de foto’s afgerond en heb ik vrouwen én mannen in al hun kracht en kwetsbaarheid gefotografeerd. Ik ben ontzettend trots dat, in totaal 11 mannen en vrouwen, de stap durfden te nemen om aan mijn hersenspinsel mee te werken. Vrouwen en mannen met inspirerende en aangrijpende verhalen.

Time vliegt als er ondertussen ook van alles speelt op werkgebied en privé. Zoals rebranding van mijn bedrijf, privé schrik omdat zoonlief opnieuw knobbeltjes in zijn nek voelde (wat godzijdank loos alarm was), maar voordat je het weet ben je zo een paar maanden verder en lag het project nagenoeg stil.

Voortgang

Nou ja, niet helemaal, want op de achtergrond ging ik mij verdiepen in een koffietafelboek. Wat wilde ik nu precies en wat gaat dat kosten? Dat laatste viel dus een beetje boel vies tegen en daardoor raakte ik wat ontmoedigd, want het was en is niet de bedoeling dat ik er financieel bij inspring. Daarnaast wil ik ook niet dat de prijs zo hoog wordt, dat er en amper iets overblijft voor het goede doel en dat slechts een handjevol mensen het kunnen en willen betalen.

Totdat ik een supergaaf interview had waarin ik ook vragen kreeg over de voortgang van De Tepelkloof. Ik moest het antwoord schuldig blijven. Tot mijn grote verrassing kreeg ik een aanbod waarvan ik flabbergasted was. Een aanbod waar ik geen nee tegen kon zeggen.

De 2e brainstormsessie is inmiddels achter de rug. De conclusie was helaas dat ik het idee voor het koffietafelboek moest laten varen. Financieel zitten daar teveel risico’s aan vast, naast de tijd die het mij kost, naast mijn werk en gezin, om het goed van de grond te krijgen.

Magazine

Als je ergens nee tegen zegt, opent dat echter ook weer deuren voor nieuwe ideeën. En die ideeën bruiste opeens weer als van ouds. Ik werd er zo blij van dat ook een andere manier net zoveel of misschien zelfs wel meer resultaat kan gaan opleveren.

Dankzij het fantastische aanbod van Merle de Greef, van Uitgeverij de Zolder,  wordt er zowel een online magazine als een papieren magazine van De Tepelkloof uitgegeven! Merle heeft een dosis ervaring waar je U tegen zegt als het gaat om het maken van (online) magazines. Deze ervaring gaat zij geheel onbezoldigd inzetten voor het realiseren van een waanzinnig mooi magazine. Dat betekent dat er aan het eind van de streep meer geld overblijft voor het goede doel.

Om het magazine zo goed mogelijk onder de aandacht te brengen, wil ik ook mensen die een beetje naam in Nederland hebben, ook wel bekend als BN’ers, aan het woord laten en het project op deze manier extra te promoten. Zoals het er nu uitziet wil Jaap van Deurzen meewerken en een column schrijven in zijn zo bekende stijl, omdat hij het project een warm hart toedraagt. Daar ben ik uiteraard ontzettend dankbaar voor!

Doorpakken

En nu gaan we doorpakken! We willen het magazine 1 november 2023 groots lanceren. We zijn achter de schermen druk bezig met het ontwerpen van het magazine, ideeën aan het uitwerken hoe we een zo’n groot mogelijk bereik krijgen, hoe we er een feestje van gaan maken en natuurlijk zoveel mogelijk geld gaan ophalen voor het goede doel.

Inschrijven!

De voorinschrijving is geopend! Je kunt je nu inschrijven voor of de online versie of de papieren glossy.

De online versie zal rond de €15,-/20,- uitkomen en de papieren glossy rond de €30,-/€35,-. Na aftrek van de gemaakte kosten, gaat het bedrag dat overblijft naar het goede doel.

Gezocht

Ambassadeurs, donateurs en partijen die op wat voor manier dan ook hun steentje GRATIS wil bijdragen aan dit geweldige project!

Dit betekent concreet dat we op zoek zijn naar:

  • Redacteur(s) die (een deel van) de teksten willen screenen op taalfouten en grammaticafouten.
  • Een mooie en inspireerde locatie (b.v.k. Noord-Holland/Utrecht, goed bereikbaar met auto en OV), waar de lancering van het magazine gehouden kan worden.
  • Ondernemers die een bijdrage willen leveren aan een deel van de aankleding, hapjes en drankjes voor de lancering.
  • Ambassadeurs (die zelf enige bekendheid hebben) die bekendheid willen geven aan dit prachtige project via social media.
  • Mensen die ons in contacten kunnen brengen met de (schrijvende) pers.
  • Iedereen die een andere bijdrage wil leveren dat bijdraagt aan een zo hoog mogelijke verkoop van het magazine, neem vooral contact op!

De komende maanden wordt er keihard gewerkt om dit geweldig magazine tot leven te roepen. Een magazine waar we mega trots op kunnen zijn en met veel enthousiasme kunnen uitgeven.

Zonder de deelnemers aan De Tepelkloof zou ik nooit zo ver zijn gekomen. Mijn dank is dus groot naar Koert, Lieke, Helma, Rina, Bianca, Mirjam, Caspar, Robert, Jan, Suzanne en Diny! 


Ben jij die ambassadeur, donateur, ondernemer of andere partij die dit project een warm hart toedraagt? →  bel, mail of app!

TERUG NAAR ALLE BLOGS