Haal meer uit je LinkedIn posts!
When LinkedIn gives you lemons, make lemonade!
Waar LinkedIn ooit begon als vacature platform, zijn het de ondernemers die de afgelopen jaren LinkedIn ontdekt hebben en inzetten om aan nieuwe klanten te komen. En daar heb je meteen de eerste discrepantie te pakken. Want verkooppraatjes verkopen niet op LinkedIn.
Uitzonderingen daargelaten. Neem een Christ Coolen, de man met magnetische krachten, die een ik-hang-aan-zijn-lippen-effect heeft met zijn posts over de psychologische kant van marketing. Hij organiseerde vorig jaar een event in het Beatrix Theater in Utrecht. Binnen een dag was het uitverkocht en moest hij een grotere zaal huren. Die vervolgens ook in no-time vol zat.
Wie wil dat nu niet? Misschien is bovenstaand voorbeeld een te-ver-van-je-bed-show, maar laten we eerlijk zijn wie wil er nu geen jubelklanten in rijen van tien die met liefde hun geld aan jouw dienst of product uitgeven?
En hier tikken we de tweede discrepantie aan: je wilde ooit coach, schrijver of webdesigner worden, maar geen ondernemer. Dat kreeg je er gratis en voor niks bij. Als coach wilde je zelfs geen coach worden, maar mensen helpen. Als schrijver wilde je geen schrijver worden, maar mensen verwarmen, inspireren of irriteren met jouw verhalen. Geen moment kwam het in je op dat ondernemen een stuk harder werken is dan coachen of schrijven.
Dus worstel je met twee aspecten van het schrijven: vertellen wat je doet/hoe goed je daarin bent en je dienst verkopen. Het resultaat: weinig likes en interactie. En al helemaal geen nieuwe klanten. Je probeert van alles uit, want je leest wel eens wat op LinkedIn. Opnieuw zonder resultaat. Grote kans dat je de handdoek in de ring gooit en stopt met posten. Hoe kan het anders?
MAKE IT SIMPLE. MAKE IT MEMORABLE. MAKE IT INVITING TO LOOK AT. MAKE IT FUN TO READ. -LEO BURNETT-
Verkoopmodus uit
Berichten in de trant als: “Joehoe! Hier ben ik! De meest geweldige coach, schrijver van Nederland! Bij mij moet je zijn!”, scoren slecht. Daar kunnen we lang en breed over praten, maar dat weten we inmiddels wel. Maar daar heb je een trucje voor bedacht. Een trucje in de vorm van een case. Je vertelt over het probleem van je klant. Hoe die bij jou terecht kwam. En wonder boven wonder hielp jij je klant van dat probleem af. Einde verhaal.
Dit soort berichten zijn ook een bedekte vorm van verkoop. Dat je dat een keer plaatst is prima. Maar iedere post zo, wordt gewoon hartstikke saai. Dan denkt je lezer: “Jaha! Dat weet ik nu wel.” En haakt af.
Persoonlijke modus aan
Ja maar, ik moet toch laten zien wat ik doe? Het mooie is, daar heb je je kopregel voor. Dat is het eerste dat iedereen leest. Maak daar werk van.
Als ik op zoek ben naar een coach ga ik ervan uit dat jij goed bent in je werk. Wat ik wil weten is of jij als coach bij mij past. Dus niet dat jij opleiding zus of zo hebt gevolgd, maar dat je bloeddonor bent, naar een repair café gaat, de goudvis van je buurman gered hebt van de verdrinkingsdood. Dat zijn verhalen die blijven hangen, waardoor ik je een beetje beter leer kennen en waarom ik jou onthoud.
Je hoeft uiteraard niet iedere dag helden verhalen te schrijven, want ook dat wordt weer gewoon. Alleen zijn er genoeg dingen in het dagelijks leven die noemenswaardig zijn om te delen en een klein bruggetje naar je werk te maken.
KILL YOUR DARLINGS. KILL YOUR DARLINGS, EVEN WHEN IT BREAKS YOUR EGOCENTRIC LITTLE SCRIBBLER’S HEART, KILL YOUR DARLINGS. -STEPHEN KING-
Houd het simpel
Als jij vertelt over de stuiptrekkende goudvis van je buurman en vervolgens overgaat naar het stoplicht dat op rood sprong en dat je tante vergat de kip uit de oven te halen -bent u er nog?- dan is de lezer je kwijt.
Vertel over één onderwerp en laat je niet verleiden om af te wijken en nog meer dingen erbij te halen, omdat het zo interessant klinkt. Schrijven is schrappen.
Houd het kort -mand-
Je hoeft geen punt te maken met enorm lange zinnen, die doorspekt zijn van wollige taal waar een schaap nog een puntje aan kan zuigen en gebruik zo min mogelijk hulpwerkwoorden.
Met andere woorden: schrijf actief. Schrijf zinnen met zo min mogelijk hulpwerkwoorden.
Van passief naar actief voorbeelden:
Passief: Ik ben een verhaal aan het schrijven.
Actief: Ik schrijf een verhaal.
Passief: Er wordt veel eten weggegooid door supermarkten.
Actief: Supermarkten gooien veel eten weg.
Als je hulpwerkwoorden weglaat dan worden je zinnen korter, duidelijker en overtuigender.
Humor
Neem jezelf niet al(tijd) te serieus. Vertel eens een keer over je blunder. Kunnen we smakelijk meelachen. Zo ontstaat er herkenning: verhip die coach is ook maar een mens. En vooruit je mag de les delen die je geleerd hebt 😉
Humor en zelfspot doen het goed. Ook hiervoor geldt: met mate. Je wilt ook weer niet als clown te boek staan.
A CALL TO ACTION IS LIKE A DOOR HANDLE: IT’S THERE TO INVITE PEOPLE IN. – SETH GODIN-
Call to action
Wil je reacties op je post? Dan moet je je lezer verleiden. Lezers zijn liever lui dan moe. Die scrollen van de ene post naar de andere. Je moet ze tijdens het scrollen zien vast te houden. Verleid ze met een vraag. Dat kan al aan het begin van je post. Of eindig je post met een vraag. Laat je post vooral geen gesloten deur zijn.
Niet iedereen is fan van een call to action: dat komt te geforceerd over, is een veel gehoord argument. Maar liever een call to action, dan dat de lezer antwoord geeft op de vraag van iemand anders.
YOU ARE THE BEST BRAND MAKE IT OUTSTANDING!
Visuals
Plaats die foto of video van jezelf! Nee dat is geen ijdeltuiterij of kijk mij nu eens. Het is vol (zelf)vertrouwen laten zien wie je bent. De dooddoener mensen doen zaken met mensen klopt echt. We zijn gewoon nieuwsgierig naar hoe jij eruit ziet. Foto’s met een stralende lach of foto’s met een verhaal het hoort er allemaal bij om mensen uit te nodigen om verder te lezen. En ja berichten mét een foto scoren goed.
De verschrikkelijke-leuke-ikke
Hey ik ben Esther de vrouw achter het BRANDESS! FACTOR traject, de 1-op-1 fotoshoot wandelingen en fotoshoot netwerkwandelingen.
Ik help coaches, schrijvers en andere creatievelingen met hun Personal Branding. Zodat jubelklanten jou beter onthouden en eerder voor jou kiezen als ze je nodig hebben!
Naast al deze verschrikkelijke leuke dingen, help ik je ook om veel meer uit jouw LinkedIn profiel en postst te halen. Kun je daar wel wat hulp bij gebruiken? Je bent één klik verwijderd naar Contact